نقایص سلولهای Tمنجر به توسعه‌ی دیابت نوع 1 در اوایل  شیرخوارگی می‌شود

 24 فوریه 2017- محققان آلمانی توانستند فعالیت سلولهای T غیرطبیعی در نوزادانی که بطور ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت نوع 1 هستند را حتی قبل از ظهور اتوآنتی بادیها تشخیص دهند. این بدان معناست که سلولهای T واسطه‌ی اتوایمیونیتی، ممکن است قبل از تولید آنتی بادی توسعه یابند و درنتیجه بعنوان اولین تظاهرات دیابت نوع 1 در نظر گرفته شوند.

 سلول‌های T بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند، این سلولها در شناسایی تهدیدات بدن و از بین بردن این خطرات دخالت دارند، اتوآنتی‌بادیها توسط سیستم ایمنی تولید می‌شوند و در دیابت نوع 1 برعلیه سلولهای تولید کننده‌ی انسولین در پانکراس عمل می‌کنند.

اوج سن تشخیص دیابت نوع 1-  پس از ظهور اتوآنتی بادیهای متعدد- بین 10 تا 14 سالگی است اما گروهی که زیر سن 5 سالگی، به این بیماری مبتلا می‌شوند، اخیراً  افزایش قابل توجهی یافته اند.

بر اساس فعالیت سلولهای T که به لطف پژوهشهای زیست‌شناسان دانشگاه فنی درسدن در آلمان شناسایی گردید، امکان تشخیص این بیماری قبل از ظهور اتوآنتی بادیها در خون وجود دارد.

محققان تعداد کمی از نوزادانی را که از نظر ژنتیکی مستعد دیابت نوع 1 هستند از ابتدای تولد تحت نظارت قرار دادند. از این کودکان نمونه‌های خونی گرفته شد و سلولهای T در خون 12 نوزاد که در بدنشان اتوآنتی بادی ظاهر نشده بود و 16 نوزادی که در خون آنها اتوآنتی بادی وجود داشت، بررسی گردید.

محققان دریافتند که سلولهای T  در نیمی از نوزادانی که اتوآنتی بادی در بدن آنها در مراحل بعد تولید شده بود، طبیعی نمی باشند. طبیعی نبودن این سلولها به گفته‌ی محققان به دلیل واکنش سلولهای T  با آنتی ژنهای موجود بر روی سطح سلولهای بتا و فعال شدن آنها در زمانی است که انتظار نمی‌رود. این سلولهای T  غیر طبیعی در نوزادانی که اتوآنتی بادی در بدن آنها توسعه نیافته بود، مشاهده نگردید.

چندین فرضیه در مورد آنچه که شروع خود ایمنی را کنترل می‌کند، ارائه گردید، برای مثال آنچه موجب می‌شود سلولهای T  ایمنی سرکش شوند.

 پیشنهاد شده است که برخی از سلولهای T  ممکن است تحت آموزش کامل در تیموس (عضو کوچکی که بین دو شش وبالای آن قرار می‌گیرد) قرار نگیرند، که نتیجه ی آن عدم توانایی این سلولها در تشخیص و افتراق بین پاتوژنهای مشروع  و سلولهای خودی خواهد بود.

این موضوع(آموزش ناکافی سلولهای T)  به نقصهای موجود در بلوغ سیستم ایمنی بدن نوزاد و یا عوامل محرک زیست محیطی احتمالی برای دیابت نوع 1 نظیرعفونتها نسبت داده می‌شود، اگر این تحقیق در جمعیت بزرگتری از کودکان تکرار شود و نتایج مشابهی حاصل  گردد، این یافته‌ها می‌تواند زمینه‌ای جدید برای شناسایی علایم احتمالی مربوط به سلولهای T در دیابت نوع 1 ایجاد کند که پیامدهای عمده‌ای را برای شناسایی و مداخله‌ی زود هنگام در دیابت نوع 1 به همراه  خواهد داشت.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/t-cell-defects-leading-to-type-1-diabetes-develop-early-in-infancy,-study-finds-93319665.html